Hvad er der gluten i?

Er du ny indenfor det glutenfrie univers, og har lidt svært ved at finde rundt i det hele, og ved ikke hvad du må spise og ikke spise? Så bare rolig, her kommer nemlig en guide om hvad man skal være opmærksom på, og hvordan man tjekker produkter for gluten, så du kan få styr på hvad der er gluten i.

Hvad er gluten?

Gluten er et protein, som findes i kornsorterne hvede, rug, byg og til dels havre. Mange kan ikke spise gluten, fordi de lider af cøliaki, glutenallergi, glutenintolerans eller lignende. Og mange føler også generel bedre velvære ved en glutenfri kost, især hvis man har problemer med oppustedhed, træthed eller andet. Læs evt. mere om gluten på vores side hvad er gluten?.

Er du helt ny indefor det glutenfri liv, er du måske også interesseret i bogen Den Glutenfri Guide, som giver en god introduktion til det at leve glutenfrit. Bogen indeholder meget nyttig information, og kan også bruges som opslagsværk. Du finder bogen ved at klikke på knappen nedenfor.

Bogen Vi Kan Ikke Tåle Gluten kan også anbefales. Den har især fokus på familielivet og dagligdagen i en familie, hvor både barn og voksne ikke kan tåle gluten. Familien deler bl.a. ud af råd og erfaringer, og bogen er lavet letforståelig for større børn.

Genkend gluten i fødevareprodukter

De fire kortsorter hvede, rug, byg og havre er nogle af de mest almindelige kornsorter, og findes derfor også i et hav af fødevareprodukter. Og hvordan ved man så, hvad der er gluten i?

Ja altså, for at undgå gluten, skal man undgå produkter, som indeholder hvede, rug, byg og/eller havre. Nogle af de gængse produkter med indhold af gluten er derfor pasta, brød, kager, øl, havregryn og lignende. Derudover kan gluten forekomme i en række andre produkter, som man ikke lige regner med, da f.eks. hvedestivelse bliver brugt i mange produkter for at opnå en ønsket konsistens. Man skal derfor være opmærksom på produkter som pølser, is, madlavningsfløde, sojasovs, sovse, krydderier og meget andet, og man bliver derfor nødt til at tjekke sådanne råvarer for gluten.

Der er derfor meget at holde styr på, men det er faktisk ikke så svært, som man lige tror at tjekke om et produkt indeholder en af disse kornsorter. Der findes nemlig god lovgivning på området, som gør det nemt og overskueligt at spotte gluten i et fødevareprodukt.

Sådan ved du hvad der er gluten i

Er produktet mærket glutenfrit, skal det selvfølgelig være glutenfrit, ellers må det ikke stå på produktet. Så der er man på den sikre side. Derudover skal alle fødevareprodukter fremhæve allergener i deres ingrediensliste på varedeklarationen. Hvede, rug, byg og havre tæller alle som allergener, da de indeholder gluten. Det skal derfor fremhæves, hvis et produkt indeholder en af disse 4 kornsorter. Så lad os prøve at kigge på en ingrediensliste. Den kan f.eks. se sådan her ud:

Ingrediensliste for müsli
Ingrediensliste for müsli

Som man kan se på ingredienslisten er havre, hvede og byg fremhævet med fed skrift endda flere gange, da de bliver brugt til flere forskellige delelementer i müslien. På samme måde er de 4 kornsorter fremhævet på alle andre færdigpakkede varer, som indeholder gluten.

Står du med et fødevareprodukt og skal tjekke for gluten, behøver du derfor bare at kigge allergenerne igennem i ingredienslisten. Er hverken hvede, rug, byg eller havre blandt de fremhævede allergener, så er produktet glutenfrit. På den måde kan du derfor relativt nemt tjekke hvad der er gluten i og hvad der ikke er gluten i. Når man først bliver vant til det, går det hurtigt 😉

Se også vores opskrifter eller nyheder for at få inspiration og gode ideer

Havre – gluten eller ej

Det er flere gange blevet nævnt, at havre til dels indeholder gluten. Men hvad betyder det egentlig, og er der gluten i havre? Ja altså, havre er sådan set naturligt glutenfrit. Men fordi havremarker oftest er placeret ved siden af hvedemarker, og bliver behandlet og dyrket tæt sammen med hvede, bliver havren “smittet” med gluten, og man kan derfor måle et glutenindhold i normal havre.

Dette glutenindhold er dog ret lavt, men det er nok, hvis man lider af cøliaki eller en anden form for glutenintolerans. Reagerer man ikke på så små mængder gluten, behøver man ikke at undgå havre.

Havre kan dog også sagtens fås glutenfrit. Der er nemlig nogle steder, hvor havre- og hvedeproduktion ikke blandes sammen. Den producerede havre indeholder derfor ikke gluten. Man kan derfor købe glutenfri havregryn, glutenfri havremel osv. i mange supermarkeder, som lige netop stammer fra disse marker. Vil du være helt glutenfri, skal du derfor altid købe den slags havreprodukter, som er mærket glutenfri. Se f.eks. en god glutenfri havregryn ved at klikke på knappen nedenfor.

Du finder bl.a. glutenfri havremel HER.

Se også: Erstat hvedemel og brug gamle opskrifter

Restauranter, caféer mm.

Også med hensyn til restauranter og lignende er der god lovgivning, som sikrer ordentlige forhold for allergikere. Restauranter, caféer, isboder og lignende er nemlig alle forpligtet til at oplyse om allergener i deres sortiment.

Dette kan ske enten mundtligt eller skriftligt. Så nogle steder kan der hænge en seddel eller liste, som oplyser om allergener i stedets produkter. Mens man andre steder er nødt til at henvende sig til personalet. Uanset hvad har du dog ret til at blive oplyst om der er gluten i maden, hvilket gør det noget nemmere at leve glutenfrit, også når man spiser ude.

Er der gluten i?
Du har ret til at få at vide, om din mad indeholder gluten

“Smittet” med gluten

Vær dog opmærksom på, at nogle steder kan maden blive “smittet” med gluten. Det gælder f.eks. hos almindelige bagere, som måske laver et brød eller to som er glutenfrit. Men fordi disse brød bliver æltet, lavet og bagt samme sted som de almindelige brød med gluten, så vil det glutenfrie brød “optage” lidt gluten i form af lidt mel, dej, eller små krummer fra de almindelige brød hos bageren. Dette er dog ikke aktuelt, hvis du ikke reagerer på små mængder af gluten.

Men der findes også glutenfrie bagere, som kan garantere at deres brød er 100% glutenfrit, hvis man ønsker at købe produkter fra bagere. Ellers kan man jo også bage selv, se evt. vores opskrifter. Går man selv i gang med at bage kan det være en stor fordel at have en glutenfri kogebog. F.eks. gennemgår Meyers Glutenfri Bageskole mange grundlæggende glutenfri bageprincipper. Du finder bogen HER.

Det samme gør sig i øvrigt gældende for pommes frites hos diverse spisesteder. Ofte bliver pommes frites nemlig stegt i samme olie som fiskefileter, nuggets eller lignende, som indeholder gluten i deres panering. Derfor vil disse pommes frites også indeholde lidt gluten, selvom de jo egentligt normalt er glutenfrie. Nogle steder f.eks. hos McDonald’s garanterer de dog, at deres pommes frites bliver friturestegt for sig selv, så de er 100% glutenfrie. Man kan evt. spørge personalet, hvis man er tvivl.


Det var vist det hele. Håber at du blev guidet nogenlunde godt igennem det glutenfrie univers, og fik styr på hvad der er gluten i. Se evt. Sundhedsstyrelsens pjece om cøliaki, hvis du føler du har brug for mere information. Håber heller ikke at du helt har mistet modet på dit glutenfrie eventyr. Og bare rolig, vi skal nemlig nok hjælpe til her på nulgluten.dk. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at leve glutenfrit, og her på siden finder du opskrifter, artikler, guides, tips & tricks og meget mere, som alt sammen er med til at gøre din glutenfri hverdag meget nemmere 😉

Har du spørgsmål er du velkommen til at smide en kommentar.


Se også

Opskrift: Glutenfri Rugbrød

Glutenfri Pasta – De bedste alternativer

Tilføj en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *